МІЖНАРОДНИЙ ПРОЄКТ «ГІРСЬКА ШКОЛА. СТАН. ПРОБЛЕМИ. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ»
НАУКОВО-ДОСЛІДНА ТЕМА КАФЕДРИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ
Назва НДР: «Розвиток особистості молодших школярів в умовах гірського середовища»
Керівник НДР: Оліяр М.П., доктор пед. наук, професор
Номер державної реєстрації НДР: 0113U005200
Назва закладу вищої освіти або наукової установи: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Терміни виконання: 2022 – 2026 рр.
Короткий зміст (об’єкт, предмет, мета, основні завдання):
Об’єкт дослідження – освітнє середовище регіону Українських Карпат.
Предмет дослідження – розвиток особистості молодших школярів в умовах гірського середовища.
Мета дослідження – розробка та експериментальна перевірка впливу природного і соціокультурного середовища (сім’ї, школи, громадськості) гірського регіону на розвиток особистості молодшого школяра.
Основні завдання:
– на основі вивчення історико-культурних, соціальних, геоетнологічних, психолого-педагогічних чинників, що впливають на роботу гірських шкіл та розвиток молодших школярів; дослідити специфіку навчання, виховання і розвитку учнів в умовах гірського середовища;
– вивчити особливості впливу змісту, форм і методів роботи гірських шкіл, природного соціального оточення, традицій і звичаїв горян, укладу їхнього життя на розвиток учнів молодшого шкільного віку;
– науково обґрунтувати інноваційні підходи, методи, технології навчання й виховання учнів початкових шкіл гірського регіону Українських Карпат;
– вивчити вітчизняний та зарубіжний досвід роботи гірських шкіл;
– розробити інноваційні підходи до професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи для роботи в умовах гірського регіону.
Опис процесу наукового дослідження:
ОРГАНІЗАЦІЙНА РОБОТА (розроблення основних напрямів роботи за науково-дослідною темою; підготовка наукового фахового видання «Гірська школа Українських Карпат» (категорія Б); співпраця з освітянами гірських шкіл; організація профорієнтаційної роботи в гірських школах Івано-Франківської області; створення банку даних про випускників гірських шкіл, які бажають обрати педагогічні спеціальності; організація творчої співпраці з науковцями та педагогами Польщі, інших зарубіжних країн відповідно до укладених угод; співпраця з науковими та освітніми закладами України, обмін науковими доробками з питань навчання й виховання молодших школярів, інклюзивної освіти тощо; співпраця з Університетом обдарованої дитини з проблем розвитку особистості школярів з гірського регіону: організація щорічної науково-практичної інтернет-конференції молодих науковців та студентів «Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи»; співорганізація всеукраїнських та міжнародних наукових конференцій та ін.).
НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА (здійснення експериментальних досліджень з проблеми розвитку особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища, узагальнення результатів: підготовка наукових статей до фахового журналу «Гірська школа Українських Карпат» з проблем організації освітнього процесу в гірських школах, підготовки майбутніх педагогів до роботи в умовах гірського середовища; постійне оновлення інформаційного наповнення сайту електронного фахового видання «Гірська школа Українських Карпат»; оприлюднення результатів наукових досліджень викладачів кафедри та студентів на щорічних звітних наукових конференціях університету; керівництво науковими гуртками, проблемними групами студентів; керівництво магістерськими роботами з проблем навчання і виховання молодших школярів; підготовка колективної монографії та ін.).
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОБОТА (оновлення навчальних і робочих програм з дисциплін кафедри з урахуванням специфіки роботи майбутніх учителів у гірських школах; урахування особливостей роботи в гірських школах у процесі розроблення дисциплін за вибором студентів; стажування викладачів кафедри у закладах вищої освіти України та зарубіжжя з питань професійної підготовки майбутніх педагогів за умов реформування системи освіти; вивчення та узагальнення досвіду роботи вчителів гірських шкіл Івано-Франківщини, Львівщини та Закарпаття студентами спеціальності «Початкова освіта» під час педагогічної практики; підготовка навчально-методичних посібників, методичних рекомендацій для вчителів гірських шкіл з питань навчання й виховання молодших школярів та ін.).
Наукова новизна та значущість отриманих наукових результатів.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що за звітний період досліджено та проаналізовано теоретико-практичні аспекти та досвід реалізації Концепції нової української школи в гірському регіоні України; особливості соціокультурного простору, зокрема мовного середовища, гірської школи регіону Українських Карпат; проблему забезпечення якості освіти в гірських школах; шляхи впровадження інноваційних освітніх технологій у школах гірського регіону Українських Карпат; проблему організації інклюзивної освіти в початковій школі; проблему підготовки педагогічних кадрів для гірських шкіл.
Відмінні риси і перевага отриманих результатів над вітчизняними або зарубіжними аналогами.
Відімінні риси отриманих результатів полягають у виявленні специфіки освітньої діяльності в умовах, коли значна частина гірських регіонів Українських Карпат є депресивними в розумінні зайнятості населення, монофункціональності господарювання, характеризуються складними демографічними процесами, гірське середовище впливає на життєдіяльність, психіку, світогляд школярів. Водночас виявлено, що в умовах інтенсивного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, кращої доступності до джерел освіти, науки, техніки, культури, благ цивілізації з’являються нові можливості для кращого розвитку кожної дитини гір.
Практична цінність результатів.
Практична значущість дослідження полягає в підготовці низки монографій, навчальних підручників і посібників для майбутніх педагогів, методичних рекомендацій, дисертаційних досліджень, магістерських робіт, які можуть бути корисними науковцям, педагогам-практикам, докторантам, аспірантам, студентам в організації освітнього середовища гірських шкіл.
Використання результатів роботи у освітньому процесі.
Результати наукового дослідження повідомлялися на щорічній звітній науковій конференції викладачів і студентів ПНУ, міжнародних та всеукраїнських конференціях; використовувалися в процесі підготовки студентами курсових та магістерських робіт, під час педпрактики в гірських школах, а також під час лекційних і практичних занять з дисциплін педагогічного, лінгвістичного та природничо-математичного циклів.