Оліяр Марія Петрівна

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри початкової освіти

http://orcid.org/0000-0002-1592-1780

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216856097&origin=recordPage

https://www.webofscience.com/wos/author/record/HKE-1493-2023

e-mail: mariya.oliyar@pnu.edu.ua

 

Персональна інформаціяОсновні публікаціїДіяльністьКонтакти

У 1979 р. з відзнакою закінчила філологічний факультет Івано-Франківського державного педагогічного інституту імені Василя Стефаника. Працювала вихователем у  дитячому садку № 1 м. Івано-Франківська, вчителем  Івано-Франківської СШ № 1, а з 1988 р. розпочала викладацьку діяльність в університеті.

У 1993 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Навчально-пізнавальна культура молодших школярів» (на матеріалі української мови) за спеціальністю 13.00.02 – методика викладання (українська мова). У 1994 р. присвоєно вчене звання доцента.

У 2016 р. захистила докторську дисертацію на тему «Теоретико-методичні засади формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкових класів» за спеціальностями 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова), 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. У 2020 р. присвоєно звання професора.

З 2017 р. по 2022 р. М. П. Оліяр очолювала кафедру педагогіки початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.  Є членом Вченої ради  ради Педагогічного факультету. Вона має великий практичний досвід у галузі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, у розробці навчальних планів та освітньо-професійних програм із галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 013 Початкова освіта.

В авторському доробку М. П. Оліяр більше 160 наукових праць з проблем формування особистості молодшого школяра та професійної  підготовки майбутніх педагогів, опублікованих у фахових вітчизняних та зарубіжних виданнях. Вона є керівником науково-дослідної теми «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища» (державний реєстраційний номер 0113 U 005200) міжнародного проекту «Гірська школа. Стан. Проблеми. Перспективи розвитку», членом редколегії  наукових фахових видань «Гірська школа Українських Карпат», «Освітні обрії», науковим редактором серії колективних монографій та науково-методичних посібників з актуальних проблем початкової освіти і професійного становлення вчителя.

СТАТТІ У ВИДАННЯХ SCOPUS, Web of Science

  1. Bilavych H., Kondur O., Bahriy M., Oliyar M., Savchuk B., Fedchyshyn N., Humenuk I., Pantiuk M., Petrenko O. Reading as a Cultural Practice of Modern Students. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol.9 No.8. PP. 131-144. 
  2. Bilavych H., Fedchyshyn N., Pantyuk T., Oliyar M., Vlasii O., Savchuk В., Bilavych І. and Humeniuk І. (2020). Creating Ecological Language Space for the Youngest Computer Users. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol. 9. No.4. P. 90-99. 
  3. Maryna Netreba, Valentyna Bilyk, Mariia Oliiar, Khrystyna Martsikhiv, Lesia Stoliarchuk. Educational Issues in the Development of Postmodernism: a Retrospective Review and Current Trends. Postmodern Openings. Volume 11, Issue 2 Supl.1, 2020. Pp. 288-300. 
  4. Mykola Pichkur, Mariia Oliiar, Iryna Rozman, Oksana Petrenko, Irina Demchenko, Liliya Ryabovol. Explenation of Paradigm Methodology of Specialists in Higher Education System. Vocational Training Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala.Vol 12, No 1 Sup1, 2020. Pp. 267-292. 
  5. Mariia Oliiar, Larysa Slyvka, Roman Tyagur. Monitoring of training of future teachers of health care activities in school. Journal of Physical Education and Sport. Vol.20 (2), Art 117, 2020. Рp. 822 – 828. 
  6. Mariia Oliiar, Marianna Havryliuk, Tetiana Antonenko, Yulia Lopatenko, Iryna Tymofieieva. Improving Educational Policy in the Context of Improving the Organizational Structure of Physical Education Lessons in Schools. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. Vol. 12, No. 3, 2020. Pp. 329-340. https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2992/2554
  7. Mariia Oliiar, Nataliia Blahun, Halyna Bilavych, Nataliia Bakhmat, Tetyana Pantyuk. The Technology оf Development оf Communicative Culture оf Elementary School Teachers. Pedagogy, Number 5/2022, Volume 94. https://doi.org/10.53656/ped2022-5.04 

РОЗДІЛИ МОНОГРАФІЙ

  1. Оліяр М. Формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів гірської початкової школи. Гірська школа: сучасні виклики і перспективи розвитку: монографія /За наук. ред. д. п. н. Оліяр М.П. Івано-Франківськ, 2017. С. 39-56.
  2. Оліяр М. П. Формування комунікативної компетентності учнів гірської початкової школи як чинник їх соціалізації. Гірська школа в умовах реформування системи освіти: компетентнісний вектор. Монографія / За наук. ред. д.п.н. Оліяр М. П. Івано-Франківськ, 2018. С. 10-26.
  3. Оліяр М. П. Психолого-педагогічні чинники формування комунікативних умінь учнів початкової школи. Формування мовної особистості молодшого школяра: Колективна монографія / За наук. ред. д.п.н. проф. Котик Т.М. Івано-Франківськ: НАІР, 2019. С. 41-54.
  4. Оліяр М. П. Психолого-педагогічні засади підготовки майбутніх  учителів до проектування сучасних освітніх технологій. Упровадження інноваційної освітньої парадигми в гірських школах Українських Карпат / За наук. ред. д. п. н. Оліяр М.П.; ДВНЗ «ПНУ ім. В. Стефаника». Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2019. – С. 39-54.
  5. Оліяр М. П. Якість освіти і якість підготовки вчителя. Нова українська школа в гірському регіоні України: теорія, практика, досвід: монографія / за наук. ред Оліяр М.П.; ДВНЗ «ПНУ ім. В. Стефаника». Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2020.  С. 6-16.
  6. Оліяр М. П. Взаємодія педагогів у вихованні дітей з особливими освітніми потребами в системі дошкільної та початкової освіти. Наступність у реформуванні системи освіти в гірському регіоні України [колективна монографія] / за наук. ред. Оліяр М. П.; ДВНЗ «ПНУ ім. В. Стефаника». Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2021. С. 61-70.
  7. Oliiar Mariia. Formation of Future Teachers’ Communicative Competence in the Process of Educational and Research Activities. Current problems of harmonization of personality development in the modern educational space: колективна монографія. Opole. 2021. Pp. 207-218.
  8. Оліяр М.П. Цифрова трансформація вищої освіти в Україні: можливості, виклики, перспективи Регіональний аспект професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів”  / за наук. ред Оліяр М.П.;  ПНУ ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2022.  С. 172-195.

СТАТТІ У ФАХОВИХ ВИДАННЯХ

  1. Оліяр М.П. Технологія діалогічного навчання як засіб реалізації комунікативного підходу в початковій школі. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського. Педагогічні науки. № 2 (61), травень 2018. С. 200-205.
  2. Оліяр Марія, Копчак Лілія. Діагностика професійної підготовленості майбутніх учителів до гуманізації освітнього середовища в початковій школі. Гірська школа Українських Карпат. 2018. № 18. С. 108-113.
  3. Оліяр Марія. Теоретико-методичні засади технологій формування комунікативної культури майбутніх педагогів. Гірська школа Українських Карпат. 2019. № 21. С. 72-77.
  4. Оліяр Марія. Методичні засади формування творчої особистості учня початкової школи. Освітні обрії. 2019. Том 49, № 2. С. 31-35.
  5. Горецька О. П., Оліяр М. П. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Гірська школа Український Карпат. 2020. № 23. C. 101-105.
  6. Oliiar Mariia, Kateryna Fomin. Implementation of Transdisciplinary Approach in the Process of Formation of Future Primary School Teachers’ Communicative-Strategic Competence. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 8(1) (2021). P.182-192.
  7. Оліяр Марія. Методика навчання мови на основі тексту: сучасні підходи. Освітні обрії. 2021. № 1 (52). С. 69-73.
  8. Москаленко Юрій, Оліяр Марія. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 24. С. 89-94.
  9. Білавич Г., Оліяр М., Піддубрівна І. Розвиток національно-мовної особистості учня початкової школи у вимірі новітнього етапу розбудови української освіти. Молодь і ринок. 2021. С. 41-46.
  10. Оліяр Марія. Розвиток критичного мислення молодших школярів у процесі вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі. Освітні обрії. 2022. Т. 54. № 1. 114-118.
  11. Оліяр Марія, Катерина Фомін. Змішане навчання як засіб формування професіоналізму майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат, 2022. № 26. С. 90-94.
  12. Оліяр Марія. Ціннісні якості вчителя як основа формування аксіологічної компетентності молодших школярів. «Імідж сучасного педагога» № 3 (204), 2022. С. 43-47.

Наукова діяльність:

Оліяр М. П. працює над проблемами формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи, комунікативної особистості майбутніх педагогів, їхніх ціннісних орієнтацій, а також розвитку комунікативних умінь молодших школярів, навчально-пізнавальної культури учнів початкової школи. Керівник  студентського наукового гуртка  «Формування комунікативної компетентності молодших школярів».

Навчальна діяльність:

забезпечує викладання навчальних дисциплін: «Актуальні проблеми модернізації початкової  освіти», «Комунікативна педагогіка»,  «Основи комунікативної діяльності майбутніх учителів початкових класів», «Основи педагогіки», «Дидактика», «Теорія і методика виховання», «Педагогічна майстерність, «Педагогічний менеджмент» та ін.

Як учений і педагог М. П. Оліяр  активно співпрацює з педагогічною громадськістю України і зарубіжжя, є учасником, організатором та співорганізатором низки міжнародних і всеукраїнських конференцій,  науково-методичних семінарів з питань розвитку початкової і професійно-педагогічної освіти.

За активну роботу з підготовки педагогічних кадрів для закладів освіти України неодноразово нагороджувалася грамотами ректорату ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Департаменту освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту Івано-Франківської ОДА.