Історія

ІСТОРІЯ КАФЕДРИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Кафедра початкової освіти має багату та славну історію, позаяк за понад 60 років свого існування вона стала справжньою кузнею педагогічних кадрів не лише для Прикарпаття, а й усієї України, науковим осередком, де працювали відомі вітчизняні вчені, основоположники наукових напрямів в українській педагогіці, засновники наукових шкіл, авторитетні методисти, автори підручників та навчальних посібників для початкової школи, знані письменники, митці (композитори, художники, співаки, музиканти), освітні й громадські діячі, природознавці, які вагомо спричинилися до формування майбутнього вчителя початкової школи як високопрофесійного фахівця, духовної, усебічно розвиненої особистості.

Шлях у понад пів сторіччя, який пройшла кафедра початкової освіти як самостійний структурний підрозділ, складний, тернистий, на ньому лежить відбиток не тільки низки реформувань і змін назви кафедри («педагогіки початкової освіти», «педагогіки і методики початкового навчання», «теорії і методики початкової освіти», «педагогіки початкової освіти», «початкової освіти), а й сумлінної праці cотень викладачів, які спричинилися до розбудови педагогічної освіти, розвитку педагогічної думки в Україні. Цей шлях увінчаний істотними здобутками: за роки діяльності кафедра як випускова для здобувачів  педагогічної освіти стала освітнім центром підготовки понад 50000 учителів початкових класів.

За різних періодів кафедру очолювали: П. Ф. Якунін, З. С. Ужгіна, М. Г. Стельмахович, С. В. Домбровський, Л. В. Степанова, М. П. Трофанова, В. М. Бегей, В. Д. Хрущ, О. Б. Будник, М. П. Оліяр. Сьогодні на чолі кафедри –доктор педагогічних наук, професор Р. Я. Романишин.

 У діяльності кафедри можна умовно виокремити декілька етапів:

1960–початок 1970-х рр. – період становлення та розвитку;

1973 – 1980-ті рр. – час першого реформування, удосконалення змісту підготовки фахівців початкової школи, його оновлення національним етнопедагогічним елементом,  що пов’язано насамперед із діяльністю як очільника кафедри педагогіки і методики початкового навчання М. Г. Стельмаховича;

1990-ті рр. – 2008 р. – доба інноваційних змін, започаткування наукових, освітніх проєктів, нових підходів до організації української педагогічної освіти й, зокрема, фахової підготовки учителів початкової школи за доби незалежності;

 2008–2016 рр. – період другого реформування, пов’язаного з ефективною, цілеспрямованою, усебічною підготовкою майбутнього вчителя початкової школи;

 2016–2022 рр. – період третього реформування кафедри, що знаменував вагомі здобутки в освітньому, науковому, методичному аспектах підготовки нового покоління вчителя початкової школи, зміцненням наукового потенціалу та був  спричинений реорганізацією Педагогічного інституту;

 останній – 2023 р. – і до нині – період четвертого реформування кафедри, унаслідок якої вона отримала назву – кафедра початкової освіти, який відкриває нові перспективи для подальшого розвитку педагогічної освіти.

Стисло проілюструємо окремі етапи діяльності кафедри, щоб увиразнити її місце і роль у розвитку національної освіти, педагогічної думки в Україні. Кафедра стояла біля витоків розвитку педагогічної освіти на Прикарпатті. Це один із найстаріших освітніх підрозділів у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника.

Факультет підготовки вчителів початкових класів було створено 1959 р., відкрито спеціальність «методика і педагогіка початкової освіти».

Кафедра, яка забезпечувала підготовку майбутніх фахівців у галузі педагогічної освіти, організована в січні 1961 р. 

На кафедрі, яка стала важливим центром  підготовки педагогічних кадрів на Прикарпатті, працювали досвідчені науковці, методисти, митці  (З. С. Ужгіна, О. В. Воробйова, М. І. Микитинська, М. П. Фіголь, Л. І. Ботюк, С. С. Василишин, Н. О. Плісова-Зеленіна, І. В. Комановський, з 1975 р. до її колективу влилася випускниця педагогічного факультету Г. В. Ізвєкова, а також І. В. Фічора), до 1973 р. кафедру очолювала кандидат педагогічних наук, доцент Зіна Семенівна Ужгіна.

Упродовж 1970–1980-х рр. на педагогічному факультеті підготовку вчителя початкових класів здійснювало дві кафедри: кафедра природничо-математичних дисциплін (очільник ‒ кандидат геолого-мінералогічних наук, доцент Володимир Костянтинович Сельський, завдяки зусиллям якого було відкрито спеціалізацію «Образотворче мистецтво»), де працювали Г. М. Жолобак, М. І. Микитинська, В. П. Копчак, В. А. Андрич, Т. О. Костур (Дем’янів), Р. В. Стефурак, Г. І. Ізвєкова, Р. С. Адаменко, З. Ю. Павлик, Л. Л. Крижанівський, Л. В. Степанова, та кафедра педагогіки і методики початкового навчання (очільники – кандидат педагогічних наук, доцент Зіна Семенівна Ужгіна, згодом – кандидат педагогічних наук, доцент Мирослав Гнатович Стельмахович, кандидат педагогічних наук, доцент Степан Васильович Домбровський), де працювали  М. Г. Стельмахович, В. М. Городівський, М. Д. Штурмай, І. В. Фічора, Л. І. Ботюк, Н. Б. Максименко та ін.).

З 1984 р. на кафедрі педагогіки і методики початкового навчання створено секцію мистецьких дисциплін, яку очолив В. М. Вакій, на її основі наприкінці 1980-х рр. організовано кафедру музики та хореографії  (очільник  – відомий в Україні та поза її межами «прикарпатський соловейко», заслужений працівник культури України, відмінник народної освіти, доц. Михайло Юрійович Сливоцький), де за різних періодів працювали В. М. Вакій, М. В. Клепар, В. Ф. Орлов, М. В. Вовк, Б. В. Стасько, О. М. Черсак, І. Ю. Липа, С. Б. Барило, Л. М. Кицало, Л. І. Ткачук, М. В. Павлюк, Я. В. Павлик, Г. В. Котик, Ж. Й. Зваричук, Я. І. Бабінський, О. Д. Барабаш, Н І. Марусик, І. В. Івасишин, Т. М. Моцюк  та ін.), упродовж 1993–1995 рр. кафедра мала назву «кафедра музики», з 2000 р. – перейменована на «кафедру музики і хореографії. Кафедра зіграла важливу роль у підготовці фахівців високої кваліфікації, що володіють глибокими теоретичними і практичними знаннями, неоціненним є її значення як осередку мистецької освіти на педагогічному факультеті, організатора студентської художньої самодіяльності.

 Окрему сторінку в історію кафедри  педагогіки і методики початкового навчання вписав М. Г. Стельмахович, який упродовж 1973–1985 рр. її очолював. Уже знаний за того часу науковець (1970 р. захистив кандидатську  дисертацію «Розвиток усного мовлення учнів при вивченні фонетики й морфології у середній школі»), творчий учитель та досвідчений директор школи (працював у Великокам’янській, Жуківській, Великоключівській школах Коломийського району Івано-Франківської області), він добре знав не тільки теорію, а й практику організації шкільництва, мав досвід здійснення професійної підготовки вчителів початкової школи, оскільки до керівництва кафедрою – з 1971 до 1973 рр. –  працював деканом факультету підготовки вчителів початкових класів Івано-Франківського державного педагогічного інституту імені Василя Стефаника; згодом (1985–1997) продовжував очолювати педагогічний факультет. М. Г. Стельмаховича 1988 р. обрано на посаду професора кафедри педагогіки і методики початкового навчання.

З 1986 і впродовж 2000-х років кафедру педагогіки і методики початкового навчання очолювали С. В. Домбровський, Л. В. Степанова, М. П. Трофанова, В. М. Бегей, В. Д. Хрущ. На кафедрі працювали секції педагогіки, природничо-математичних дисциплін, філології, що сприяло поліпшенню методичної та науково-дослідницької роботи викладачів, а також здійсненню активної науково-методичної роботи з учителями початкових шкіл міста Івано-Франківська та області. У 1990-х роках викладачі кафедри активно включилися в розробку актуальних проблем української етнопедагогіки. Ще 1985 р. побачила світ монографія М. Г. Стельмаховича «Народна педагогіка», де вчений аргументовано розкрив сутність народної педагогіки, її значення у вихованні і навчанні дітей. Пізніше світ побачили й інші книги відомого в Україні вченого: «Українська народна педагогіка», «Українська етнопедагогіка», «Українське родинознавство», які започаткували  новий напрям у вітчизняній науково-педагогічній науці та окреслили важливий вектор у підготовці майбутніх учителів на засадах українознавства, української народної педагогіки.

Наприкінці 1990 – у 2000-х рр. істотно зріс науковий потенціал кафедри теорії і методики початкового навчання, яку очолив кандидат педагогічних наук, професор Василь Дем’янович Хрущ.  Його високий професіоналізм і глибинність знань, досвід роботи в галузі підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів, інноваційність думки і прогностичність мислення забезпечили створення на кафедрі потужного освітнього й наукового осередку, зусилля якого були спрямовані на пошук засобів підвищення ефективності навчально-виховного процесу для підготовки вчителя початкової школи. Навчально-методичний, науково-дослідницький, виховний напрями діяльності кафедри забезпечували І. Б. Бай, С. Б. Барило, Г. В. Білавич, Н. М. Благун, Т. О. Близнюк,  Л. М. Височан, М. В. Вовк, М. В. Гнатюк, С. Ю. Довбенко, О. Я. Довгий, О. П. Горецька, І. М. Гуменюк, Г. В. Ізвєкова, Л. В. Ілійчук, О. І. Кіліченко, М. В. Клепар, М. С. Копчук-Кашецька, В. В. Корпанюк, М. М. Корпанюк, Л. М. Круль, І. Ю. Липа, Н. О. Матвеєва, Л. Й. Межиловська, Н. Ю. Никорак, М. П. Оліяр, Н. Б. Максименко, Л. С. Плетеницька, Р. Я. Романишин, Г. П. Сав’юк, Л. В. Сливка, Л. В. Степанова, О. M. Ткачук, О. В. Ткачук, З. Є. Файчак, І. В. Фічора, Л. І. Хімчук, О. П. Цюняк, І. Б. Червінська; Т. В. Ткач (старший лаборант)).

На кафедрі теорії і методики початкової освіти здійснювалася робота над науковим міжнародним проєктом, започаткованим 2006 р. проф. В. Д. Хрущем, «Гірська школа: стан, проблеми, перспективи розвитку» спільно з університетами і коледжами США, пов’язаними з  Центром дослідження Аппалач. За роки існування проєкт набув статусу міжнародного. До нього долучилися не лише науковці Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, а й дослідники з далекого і близького зарубіжжя. Активними його учасниками стали вчені та вчителі-практики зі США, Словаччини,  Польщі та інших країн. У межах проєкту викладачі кафедри теорії і методики початкової освіти успішно працювали  над дослідженням проблем розвитку особистості учня молодшого шкільного віку, за результатами якого за загальною редакцією проф. В. Д. Хруща опубліковано низку монографічних збірників «Молодший школяр: проблеми розвитку» (2006, 2013, 2014).

2008 р. відбулося чергове реформування, унаслідок якого кафедру теорії і методики початкового навчання розділили на три кафедри: кафедру теорії і методики початкової освіти (очільник – проф. В. Д. Хрущ), кафедру філології і методики початкової освіти (очільниця – проф. Т. М. Котик), кафедру природничо-математичних дисциплін початкової освіти (очільниця – Н. І. Луцан), які забезпечували підготовку вчителів початкової школи не тільки в реформованому Педагогічному інституті, а й численних філіалах Прикарпатського національного університету, що розташовувалися в Коломиї, Калуші, Долині, Мукачевому, Рахові, Чорткові. Плідно працювала кафедра мистецьких дисциплін, яку з 2005 р. очолював проф. М.В. Вовк.

Плідну діяльність у професійній підготовці фахівців у галузі початкової освіти проводили викладачі кафедри філології і методики початкової освіти (Г. В. Білавич, М. А. Багрій, Н. М. Благун, Т. О. Близнюк,  О. Д. Воробець, О. П. Горецька, І. М. Гуменюк, О. С. Деркачова, Т. О. Качак, Л. М. Круль, М. П. Оліяр, Н. Б. Максименко, Л. Б. Наконечна, C. М. Сидорів, О. В. Ткачук, С. Е. Ушневич, К. В. Фомін, Я. Є. Ярош; Т. П. Гладиш (ст. лаборант)). За керівництва завідувачки кафедри, доктора педагогічних наук, професора Тетяни Миколаївни Котик,  яка започаткувала новий дослідницький напрям в українській лінгводидактиці – теорію  викладання основ лінгводидактичної науки, формувалася наукова школа, де молода плеяда майбутніх кандидатів та докторів наук почала працювати над різними мовними аспектами професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів. На кафедрі акцент зроблено, окрім іншого, на активізації наукової діяльності студентів (започатковано Бюлетень кафедри філології і методики початкової освіти, стіннівки з культури українського мовлення, підготовлено призерів Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт тощо), усебічному вихованні студентського юнацтва, розвитку творчих здібностей  майбутніх учителів (літературно-мистецький альманах «Перший ужинок» (доц. Г.В. Білавич), часопис «Писачка» (ас. С.М. Сидорів), літературна світлиця письменниці Ольги Деркачової, фольклорно-театральна майстерня (ас. Я.Є. Ярош) та ін.). Пріоритетним напрямом діяльності стала  підготовка навчально-методичного забезпечення освітніх курсів мовно-літературного циклу, видання навчальної  літератури для студентів (посібники із зарубіжної літератури, дитячої літератури (Т.Б. Качак, Л. М. Круль, О.С. Деркачова, С. Е. Ушневич), культури мови (Н. М. Благун), риторики (Г. В. Білавич), української мови за професійним спрямуванням (І.М. Гуменюк, Г.В. Білавич), сучасної української мови (О. В. Ткачук, Л.Б. Наконечна), англійської мови (Т.О. Близнюк) та ін.

Діяльність кафедри природничо-математичних дисциплін початкової освіти (очільник – доктор педагогічних наук, професор Надія Іванівна Луцан) була спрямована на змістово-методичне забезпечення особистісно-професійного зростання майбутнього вчителя початкової школи, використання активних форм роботи зі студентами,  упровадження дистанційних технологій навчання, профорієнтаційну роботу тощо. Викладачі кафедри Л. М. Височан, К. І. Гуцуляк, О. Я. Довгий, А. В. Жаровська, С. Р. Замброзевич, Л. Й. Межиловська, Л. С. Плетеницька, Н. М. Пасєка, Р. Я. Романишин, Г. П. Сав’юк, О. M. Ткачук, З. Є. Файчак вагомо спричинилися до підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів, налагодження тісної співпраці зі школами міста та області – базами педагогічних практик.

Підготовку вчителів початкових класів з додатковими спеціалізаціями (учитель музики, учитель образотворчого мистецтва) забезпечувала кафедра мистецьких дисциплін, яку 2005 р. очолив кандидат педагогічних наук, професор Мирон Васильович Вовк. Під його орудою функціонувало сім художньо-творчих колективів, керованих викладачами кафедри вокально-хорового, інструментального та хореографічного спрямування. Проф. М. В. Вовк згуртував на кафедрі не тільки талановитих педагогів, а й знаних на Прикарпатті та в Україні музикознавців, мистецтвознавців, виконавців, учасників музичних гуртів «Гуцулочки», «Росинка», музикантів, композиторів, диригентів, хореографів, концертмейстерів. Викладацький склад кафедри мистецьких дисциплін (І. Б. Бай, М. В. Вовк, М. В. Клепар, О. М. Черсак, І. І. Жеребецька, О. В. Качмар, Т. В. Кметюк, Я. В. Павлик, І. В. Івасишин, Г. В Котик, М. О. Шевченко, І. Ю. Липа, С. Б. Барило,   М. В. Гнатюк, Н. І. Марусик, Р. М.  Андрусишин, О. В. Коваль, П. М. Коваль, О. В. Калинчук; О. М. Савчук (старший лаборант)) сприяв формуванню майбутнього вчителя початкових класів як високопрофесійної, усебічно розвиненої, конкурентоспроможної на освітньому ринку особистості.         

2016 р. унаслідок реорганізації Педагогічного інституту чотири кафедри (кафедра теорії і методики початкової освіти, кафедра філології і методики початкової освіти, кафедра природничо-математичних дисциплін початкової освіти, кафедра мистецьких дисциплін) реформовано у дві: кафедру педагогіки початкової освіти (очільником призначено доктора педагогічних наук  О. Б. Будник) та кафедру фахових методик і технологій початкової освіти (очільником призначено доктора педагогічних наук, професора Н. І. Луцан).

З 2016 року доктор філологічних наук, професор Тетяна Качак реалізовує авторський всеукраїнський проєкт «Літературна кавалєрка», спрямований на популяризацію дитячої книги і читання. Це – гра-презентація найкращих сучасних книг для дітей та юнацтва, яка проходить у форматі змагання команд читачів, спілкування з письменниками. Впродовж семи років відбулося 12 ігор, в яких взяли участь учні ліцеїв Івано-Франківська, Дрогобича, Коломиї, Краматорська, а також студенти Педагогічного факультету та Коломийського навчально-наукового інституту Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.  Відбулися зустрічі з письменниками та презентації книг Зірки Мензатюк, Сергія Гридіна, Олександра Гавроша,   Марії Морозенко, Василя  Теремка, Андрія Бачинського, Оксани Сайко, Валентини Захабури, Ірини Ралко, Галини Кирпи, Христини Лукащук, Юлії Смаль та ін.

У квітні 2017 р. завідувачем кафедри педагогіки початкової освіти обрано доктора педагогічних наук, доцента Оліяр Марію Петрівну. На кафедрі працювало 29 викладачів, які головне завдання вбачали в поліпшенні якості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, підвищенні рівня їхньої загальної культури, удосконаленні системи організації та проведення педагогічної (виробничої) практики студентів, поліпшенні науково-дослідницької роботи. Викладачі та лаборанти кафедри (М. П. Оліяр, Г. В. Білавич, Н. М. Благун, Т. О. Близнюк, О. Б. Будник, М. В. Вовк, О. Д. Воробець, І. М. Гуменюк, О. С. Деркачова, С. Ю. Довбенко, О. Я. Довгий, І. І. Жеребецька, Л. В. Ілійчук, О. І. Кіліченко, М. В. Клепар, Т. В. Кметюк, М. С. Копчук-Кашецька, І. Ю. Липа, Н. О. Матвеєва, Л. Б. Наконечна, Г. А. Русин, Л. В. Сливка, О. В. Ткачук, О. М. Ткачук, О. П. Цюняк, О. М. Черсак, І. Б. Червінська, К. В. Фомін; Т. В. Ткач, М. Г. Танчин, Т. П. Данилюк) успішно працювали над двома науково-дослідницькими темами: «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища»  (державний реєстраційний номер: 0113U 005200); «Професійна підготовка вчителя: соціально-педагогічний контекст» (державний реєстраційний номер 0117U003281), за результатами яких  видано  низку колективних монографій, підготовлено кілька десятків підручників та посібників для студентів. Систематично виходив науково-методичний журнал «Гірська школа Українських Карпат»,  внесений до переліку наукових фахових видань України з педагогічних наук та 2017 р. включений до наукометричної бази даних  Index Copernicus. Кафедра успішно працювала в напрямі налагодження міжнародної співпраці з Державною вищою професійною школою в м. Хелмі (Республіка Польща), Пряшівським університетом  (м. Пряшів, Словаччина), Університетом  імені Вітаутаса Великого в м. Каунасі (Литовська Республіка) та ін. Організовано спільні конференції і семінари. 2016 р. реалізовано  українсько-польський проєкт з обміну студентами “Культура, історія, традиції: у пошуках спільних цінностей” під патронатом Polsko–Ukrainskej Rady Wymiany Mlodziezy (FRSE). 2017-2021 роках О.Б. Будник, Т.О. Близнюк та І.Б. Червінська – представники кафедри брали участь у міжнародному проєкті ERASMUS+ «MoPED – Модернізація вищої педагогічної освіти з використанням інноваційних інструментів навчання» (№ 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP). Це був перший досвід, коли український ЗВО (ПНУ) став грантхолдером і наші викладачі мали можливість побувати на стажуваннях у відомих європейських університетах, отримати інноваційний досвід та впровадити його у викладацьку практику зі студентами факультету. Результатом цього проекту стало відкриття нового структурного підрозділу університету – Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» (директор проф. О.Б. Будник), який займається організацією та проведенням курсів підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників з інноваційних методів навчання. Викладачі кафедри були учасниками швейцарсько-українського проєкту “Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU”; українсько-американського проєкту  «Carpathians – Appalachians: human and community development in highland regions», міжнародної програми обміну досвідом ADA Anniversary Inclusive Education Program та ін.

Кафедра педагогіки початкової освіти активно працювала з обдарованою студентською молоддю, діяли 12 наукових гуртків та проблемних груп, учасники яких апробували результати своїх досліджень через участь у наукових конференціях різного рівня, публікаціях у міжнародних та вітчизняних періодичних фахових виданнях, здобували перемоги у ІІ етапі Всеукраїнської студентської олімпіади (Л. Клюс, С. Негрук та ін.), ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт (Т. Данилюк, Н. Шевчук, Н. Котурбаш, А. Хайнус та ін.). Щороку проводилася Міжнародна наукова студентська Інтернет-конференція «Розвиток особистості молодшого школяра: сучасні реалії та перспективи», Всеукраїнська студентська наукова конференція, започаткована доц. О. І. Кіліченко, за результатами наукових пошуків щорічно виходив збірник студентських наукових праць.

За ініціативи та за загальної наукової редакції очільниці кафедри М.П. Оліяр щороку виходила у світ колективна монографія, присвячена дослідницькій проблемі «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища». За результатами наукової, освітньої діяльності кафедра педагогіки початкової освіти двічі (2020, 2021) посідала друге місце в рейтингу кафедр університету, а професори кафедри (Г.В. Білавич, О.Б. Будник, І.Б. Червінська, М.В. Клепар та ін.) – перші місця в рейтингу науково-педагогічних працівників Педагогічного факультету. 2019 р. було успішно акредитовано освітню програму «Початкова освіта» (бакалавр) (гарант освітньої програми – доц. О. І. Кіліченко). Доценти Л. В. Ілійчук та О.Д. Воробець активно працювали як експерти НАЗЯВО.

За ініціативи проф. Г. В. Білавич 2017 р. започатковано проєкт «Університет обдарованої дитини», що діє при Науковому парку, який спрямований на всебічний розвиток дитини, його як волонтери успішно реалізували викладачів кафедри педагогіки початкової освіти (Г. В. Білавич, Н. М. Благун, І. М. Гуменюк, О. С. Деркачова, О. Я. Довгий, Л. В. Ілійчук, М. В. Клепар, Н. Ю. Никорак, Л. В. Сливка, О. П. Цюняк, Г. А. Русин, М. С. Копчук-Кашецька) та викладачі кафедри фахових методик і технологій початкової освіти (Л. М. Височан, М. В. Гнатюк, Р. Я. Романишин).

Кафедру фахових методик і технологій початкової освіти, створену в червні 2016 р. на основі реорганізації педагогічного факультету, очолила доктор педагогічних наук, професор Надія Іванівна Луцан. Викладачі кафедри (Н. І. Луцан, О. С. Кондур, П. М. Коваль, Т. М. Котик, Т. Б. Качак, Л. М. Височан, Р. Я. Романишин, С. Р. Замрозевич, О. В Качмар, Л. І. Хімчук, А. В. Струк, Л. В. Бабельська, І. Б. Бай, С. Б. Барило, С. В. Вербещук, М. В. Гнатюк, Н. Б. Максименко, Л. Й. Межиловська, Л. С. Плетеницька, С. Е. Ушневич, О. С. Рега, К. І. Гуцуляк, Н. М. Пасєка) забезпечували підготовку бакалаврів спеціальності «Початкова освіта» та реалізували науково-методичну роботу, спрямовану на її здійснення в контексті нового Державного стандарту. Викладачі кафедри були авторами численних підручників і навчальних посібників методичного спрямування (зокрема, і з грифом Міністерства освіти і науки України). Підготовка фахівців для початкової школи здійснювалася на основі впровадження в освітній процес закладу вищої освіти методик інноваційного спрямування на основі врахування вимог Нової української школи. З цією метою активно реалізовано  програму «Звʼязок школи із закладом вищої освіти», що здійснювалася через установлення тісних контактів із початковими школами як міста Івано-Франківська (Івано-Франківська загальноосвітня школа І ступеня № 26; школа-ліцей № 23 імені Романа Гурика Івано-Франківської міської ради та ін.), так і шкіл області. Кафедра підтримувала тісні конструктивно-творчі зв’язки з такими структурними компонентами педагогічної освіти, як науково-дослідні інститути вищої освіти та установи з проблем навчання та виховання при АПН України. Науковці кафедри здійснювали щорічну експертну оцінку підручників для Нової української школи, тісно співпрацюючи з Інститутом модернізації змісту освіти (м. Київ). Професорсько-викладацький склад кафедри підтримував активні науково-освітні зв’язки з колективами кафедр: Київського національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова, Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка, Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича, Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Ушинського, Миколаївського національного університету ім. В. Сухомлинського, Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Важливим напрямом роботи кафедри стала її систематична послідовна співпраця із закладами вищої освіти зарубіжжя (Краківським педагогічним університетом ім. Комісії Національної освіти та Університетом Гуманітарно-Природничим імені Яна Длугоша в Ченстохові (Польща)).

У січні 2023 р. унаслідок реорганізації відбулося об’єднання кафедр педагогіки початкової освіти та фахових методик і технологій початкової освіти. Очільником новоствореної кафедри початкової освіти призначено проф. Р. Я. Романишин.

 Сьогодні підготовку фахівців у галузі початкової освіти забезпечує 38 викладачів: 21 професор, доктор наук, 17 доцентів, кандидатів наук, старший лаборант І. І. Насєдкіна.

Кафедра початкової освіти є випусковою в підготовці здобувачів вищої освіти за освітньо-професійною програмою «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 013 «Початкова освіта») (гарант освітньої програми – доц. О. І. Кіліченко), другого (магістерського) (гарант освітньої програми – проф. Н. І. Луцан), третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти зі спеціальності «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) (гарант освітньої програми – проф. О. П. Цюняк).

Зусилля викладацького колективу (І. Б. Бай, С. Б. Барило, Г. В. Білавич, Н. М. Благун, Т. О. Близнюк, О. Б. Будник, С. В. Вербещук, Л. М. Височан, І. М. Гуменюк, О. С. Деркачова, С. Ю. Довбенко, О. Я. Довгий, С. Р. Замрозевич, Л. В. Ілійчук, Т. Б. Качак, О. В Качмар, О. І. Кіліченко, М. В. Клепар, П. М. Коваль, О. С. Кондур, М. С. Копчук-Кашецька, Т. М. Котик, Н. І. Луцан, Н. Б. Максименко, Н. О. Матвеєва, Л. Б. Наконечна, М. П. Оліяр, Л. С. Плетеницька, Р. Я. Романишин, Г. А. Русин, Л. В. Сливка, А. В. Струк, С. Е. Ушневич, Л. І. Хімчук, О. П. Цюняк, І. Б. Червінська, К. В. Фомін) спрямовані на професійну підготовку майбутнього вчителя початкової школи, який володіє фундаментальними знаннями та відповідними компетентностями, необхідними для розв’язання складних спеціалізованих завдань, науково-дослідницьких завдань у професійно-педагогічній практиці початкової школи, з креативним педагогічним мисленням, здатністю до інноваційної діяльності та саморозвитку.

Кафедра початкової освіти працює над розробленням низки науково-дослідницьких тем, мета яких – підвищення ефективності освітнього процесу. Цьому сприяють конференції, семінари, тренінги, у яких беруть участь як науковці, так і вчителі-практики та студенти. Члени кафедри залучаються до роботи в комісіях та авторських групах Міністерства освіти і науки України, роботі НАЗЯВО, у міжнародних проєктах.

Модернізації системи підготовки фахівців початкової школи сприяють численні обов’язкові та вибіркові компоненти освітніх програм   «Початкова освіта» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальністю 013 «Початкова освіта».

Викладачі кафедри залучають студентів до активної волонтерської діяльності, через участь у різноманітних доброчинних акціях формують у здобувачів вищої освіти громадянсько-патріотичні якості та вічні цінності.

Викладачі кафедри працюють над удосконаленням освітньо-професійної програми «Початкова освіта» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів в напрямі  започаткування додаткових спеціалізацій, а також над створенням нових освітніх програм, які відповідатимуть новим викликам, перед якими постала українська освіта, та реформуванню початкової школи.

                                                                                                                                                                                         

Підготувала доктор педагогічних наук, професор

Білавич Галина Василівна