Височан Леся Михайлівна

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри початкової освіти

https://orcid.org/0000-0002-8978-5005

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57217490587

e-mail: lesia.vysochan@pnu.edu.ua

Персональна сторінкаОсновні публікаціїДіяльністьКонтакти

1987 р. – закінчила Самбірське педагогічне училище Львівської області.

З серпня 1987 по вересень 2004 року  працювала вчителем початкових класів. Отримала вищу категорію.

2003 р. – закінчила Прикарпатський національний університет за спеціальностю «Початкова освіта».

2007 р. – закінчила Дрогобицький факультет післядипломної освіти зі спеціальності «Біологія, екологія та валеологія навколишнього середовища».

2008 р. – захистила кандидатську дисертацію зі спеціальності 13.00.01 «Педагогіка та історія педагогіки» на тему «Дидактичні основи побудови підручників з природничо-математичних дисциплін для початкових шкіл України» (1958 – 1991 рр.). Отримала диплом кандидата  наук.

З вересня 2004  року по квітень 2006  року працювала асистентом кафедри педагогіки та методики початкової школи.

З  квітня 2006 року і по травень 2009 року працювала старшим викладачем кафедри математичних та природничих  дисциплін початкової  освіти.

З травня  2009 по червень 2015 року працювала на посаді доцента цієї кафедри.

В червні 2015 року  отримала звання доцента кафедри  математичних та природничих дисциплін початкової освіти, де і працює та читає «Методику навчання освітньої галузі «Природознавство» та  «Основи природознавства»

У 2021 році захистила докторську дисертацію на тему: «Теоретичні і методичні засади природничо-наукової підготовки учнів початкової школи».

У 2022 році отримала звання професора кафедри фахових методик і технологій початкової освіти.

1.Griban, G., Bosenko, A., Asauliuk, I., Topchii, M., Vysochan, L., Zamrozevuch-Shadrina, S., Orlyk, N., Pilipchuk, P., Skyrda, T., Bloshchynskyi, I., &Shcherbatiuk, N. (2022). Professional and Communicative competence of physical education instructors in postmodern education. Postmodern Openings, 13(4), 158 -186. https://doi.org/10.18662/po/13.4/512

2.Bilyk, V., Udovychenko, I., Vysochan, L., Kyrylenko, K., Stetsula, N., & Gvozdii, S. (2022). Modernization of Natural Science Education in the Context of Teacher Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala , 14(1Sup1), 25-48. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/535 Published 2022-03-24 

Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз Scorus:

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57217490587

Монографії  

  1. Височан, Л. М. (2020). Природничо-наукова підготовка учителів початкової школи: теоретичні і методичні засади. Івано-Франківськ: НАІР

Розділи монографій

  1. Височан, Л. М. (2015). Роль вчителя початкових класів у розвитку здоров’язберігаючої педагогіки. В Н. І. Луцан (Ред.), Компетентнісний підхід у сучасній початковій освіті: досвід і перспективи (с. 202-209). Івано-Франківськ: НАІР.
  2. Височан, Л. М. (2018). Організація роботи молодших школярів з роздатковим матеріалом як педагогічна проблема. В М. П. Оліяр (Ред.), Гірська школа в умовах реформування системи освіти: компетентнісний  вектор (с. 96-110). Івано-Франківськ: Супрун В. П.
  3. Височан Л.М.Впровадження інноваційної освіт-ньої парадигми в гірських школах Українських Карпат.За наук. ред. д.п.н. Оліяр М.П., ДВНЗ «ПНУ ім. В.Стефаника».-Івано-Франківськ: Супрун В.П.,2019, –С.105-119.

 Підручники і посібники

Височан, Л. М. (2018). Методика викладання природознавства. Навчально-методичний посібник для студентів ОКР «Бакалавр» галузі знань 0101 Педагогічна освіта напрямку підготовки: 6.010102 Початкова освіта. Івано-Франківськ: НАІР.

Статті у фахових виданнях України

  1. Височан, Л. М. (2018). Національно-патріотичне виховання учнів четвертого класу засобами українознавства в процесі вивчення предмета «Я у світі». Інноваційна педагогіка, 3, 87-
  2. Височан, Л. М. (2018). Організаційно-дидактичні засади використання українського народознавчого фольклору в навчально-виховному процесі гірської школи. Гірська школа Українських Карпат, 18, 164-168.  
  3. Височан, Л. М. (2018). Підготовка майбутніх учителів до роботи в сільській малокомплектній школі. Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 64, 33-39.
  4. Височан, Л. М. (2018). Твори Василя Сухомлинського як засіб екологічного виховання дітей молодшого шкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 1 (60), 66-71.
  5. Височан, Л. М. (2018). Теоретичні основи виховання екологічної культури молодших школярів засобами краєзнавчого матеріалу. Інноваційна педагогіка, 3, 87-95.
  6. Височан, Л. М., Копчук-Кашецька, М. С., Кондур, О. С., & Височан, З. Ю. (2019). Професійна готовність майбутніх освітян до проведення еколого-краєзнавчої роботи із здобувачами початкової освіти. Всеукраїнський науково-практичний журнал «Директор школи. ліцею, гімназій», III (85), 31-41.
  7. Височан, Л. М., Максимчук, І. А., Малихін, А. О., Демченко, І. І., Максимчук, Б. А., Філоненко, Л. В., Білозерська, Г. О., & Лісніченко, Ю. М. (2019). Структура педагогічної майстерності у контексті інтегрованих характеристик фахівця. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 12 (120), 82-88.
  8. Височан, Л. М. (2020). Використання навчально-ігрових технологій у формуванні природознавчої компетентності майбутніх учителів початкової школи. Гірська школа Українських  Карпат, 23, 78-84.
  9. Височан, Л. М. (2020). Ґенеза і витоки розвитку природничо-наукової підготовки майбутніх учителів початкової школи в Україні. Обрії, 2,  4-10. 
  10. Височан, Л. М. (2020). Розвиток методики викладання природознавства в початковій школі України за радянського періоду (20–80-ті рр. ХХ ст.). Молодь і ринок, 2, 46-52.
  11. Височан, Л. М., Філоненко, Л. В., Фурдуй, С. Б, Максимчук, Б. А., Демченко, І. І., & Плетеницька, Л. С. (2020). Історичні аспекти формування ціннісного ставлення до людини в учнів шкіл інтернатів спортивного спрямування. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 1 (121) 20, 107-112.
  12. Височан, Л. М., Браніцька, Т. Г., Максимчук, Б. А., Демченко, І. І., Маляр, О. І., Жаровська, О. П., & Семко, М. І. (2020). Професійні чинники підготовки вчителя початкової школи до організації спортивно-масових свят. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2 (122) 20, 20-26.
  13. Височан, Л. М., Демченко, І. І., Максимчук, Б. А., Протас, О. Л, Предик, А. А., & Плетеницька, Л. С. (2020). Структурне різноманіття педагогічних здібностей учителя початкової школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2 (122) 20, 40-46.
  14. Височан, Л. М. (2020). Формування природничо-наукової компетентності майбутніх учителів початкової школи: науковий дискурс. Всеукраїнський науково-практичний журнал «Директор школи. ліцею, гімназій», I (86), 106-115.
  15. Височан, Л. М., Демченко, І. І., Максимчук, Б. А., Ніфака, Я. М., Зленко, Н. М., & Литвиненко, В. А. (2020). Шляхи розвитку здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2 (122) 20, 35-40.
  16. Vysochan, L. (2019). National  and patriotic upbring of the fourth-grade schoolchildren by means of Ukrainian studies in the process of learning the subject “I  am in the world”. Молодь і ринок, 6 (173), 75-79.
  17. Височан, Л. (2020). Стан готовності вчителів до дистанційного навчання в умовах карантину. Обрії, 2, 87-94.
  18. Височан, Л., Маркова, О., & Горпініч, Г. (2017). Розвиток творчих здібностей студентів у процесі навчальної діяльності. «Наука і освіта»: науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д.Ушинського», 12, 78-84.
  19. Височан, Л. (2018). Формування природознавчої компетентності учнів початкових класів на уроках природознавства. Europejskie Studia Humanistyczne: Panstwo i Spoleczenstvo, 4 (1), 129-136.
  20. Височан, Л. М. (2018). Шляхи формування бережливого ставлення до природи в учнів початкової школи. Всеукраїнський науково-практичний журнал «Директор школи. ліцею, гімназій», IV (82), 418-421.
  21. Білавич Г., Височан Л., Борис У. Формування громадянської компетентності учнів початкових класів Нової української школи в процесі вивчення інтегрованих курсів «Я досліджую світ», «Українська мова та читання». Педагогічний альманах. 2022. № 52. C. 42-49. https://doi.org/10.37915/pa.vi51.348
  22. Савчук Б., Височан Л. ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ КОУЧИНГОВОЇ ТЕХНІКИ «СИЛЬНИХ ЗАПИТАНЬ» В ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОМУ РОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ . NEW INCEPTION : науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка ; голов. ред. С. І. Стрілець. – Чернігів, 2022. –No 1-2 (7-8). – 43-51 с  Сайт журналу: https: //journal.chnpu.edu.ua/index.php /newinceptio
  23. Борзик О.Б., Москалюк О.В., Ємець З.В., Височан Л.М,.Ящук О.М.STEM ЯК ІННОВАЦІЙНА СТРАТЕГІЯ ІНТЕГРОВАНОЇ ОСВІТИ: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Статті в зарубіжних наукових періодичних виданнях і виданнях, віднесених до міжнародних наукометричних баз даних

  1. Vysochan, L., Yuzyk, O. P., & Grytsyk, N. V. (2019). Innovative teaching methods in higher education institutions of Poland and Ukraine. Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, 11, 45-50.
  2. Vysochan, L., Savchuk, B., Pantyuk, T., Kotenko, R., Tkachivska, I., Pustovit, H., & Bilawic, J. (2020). The usage of coaching technology in the formation of emotional intelligence of future tourism managers. International Journal of Applied Exervise Physciology, 9 (8), 202-210
  3. VysochanL.,Vysochan Z.Efficient use of handouts by younger school children as a pedagogical problem. Scientific development and achievements:  monograph .LP22772, 20-22 Wenlock Road, London, N1 7GU, 2018, volume 3,P.194–204.                                                           http://www.sciemcee.org/librarybooks/london /theactualproblemsoftheworldtoday / html/ 1.Vysochan, L., Yuzyk, O. P., & Grytsyk, N. V. (2019). Innovative teaching methods in higher education institutions of Poland and Ukraine. Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, 11, 45-50.
  4. Vysochan, L., & Condur, O. S. (2018). Methodical peculiarities of using of game techniqus at the lessons of natural science in elementary school. Проблеми сучасноїпедагогічної освіти . Серія: Педагогіка и психологія, 61, 61-63.

Тези та матеріали конференцій

  1. Височан, Л. М. (2017). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до викладання природознавства в малокомплектних класах. Proceedings of the International Scientific-Practical Conference “Personaly, Family and Society: Issue of Pedagogy, Politology and Sociology”. Shumen: Konstantin Preslavsky University of Shumen.
  2. Височан, Л. М. (2017). Теоретичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до викладання природознавства в малочисельній школі. Матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції «Роль освіти у сталому розвитку гірського регіону». Івано-Франківськ: НАIР.
  3. Височан, Л. М. (2017). Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх вчителів до викладання природознавства в сільській малокомплектній школі. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference “Innovations and Modern Technology in the Educational System: Contribution of Poland and Ukraine”. Sandomierz: Humanities and Natural Sciences University.
  4. Височан, Л. М. (2018). Впровадження  інноваційних технологій в Концепцію Нової української школи на уроках природознавства.   Матеріалли Міжнародної науково-практичної  конференції «Психологія і педагогіка в системі сучаcного гуманітарного знання XXI століття». Харків: «Центр педагогічних досліджень».
  5. Височан, Л. М. (2019). Нестандартні форми роботи на уроках природознавства. Proceedings of International Scientific Conference “Universum N VIII”. Morrisville, NC: Lulu Press.
  6. Височан, Л. М. (2019). Шляхи формування природознавчої компетентності молодших школярів на уроках природозавства. Proceedings of XXXXII International Scientific Conference «Place of Sence in Our Life. Morrisville, NC: Lulu Press.
  7. Vysochan, L. M., Bilavych, H. V., Fedchyshyn, N. O., Rozman, I. I., Savchuk, B. P., Bahriy, M. A., & Kononenko, I. V. (2019). Regional literature as a factor of future specialists’ reading culture development: personalistic aspect. Proceedings of the VI International Multidisciplinary Scientific Conference SOCIAL SCIENCES & Arts SGEM. Albena: InPress.

Читає курси: “Методика навчання природничої освітньої галузі”” Підручникотворення в початковій освіті”” Актуальні проблеми навчання предметів природничо-математичних освітніх галузей в початковій школі”, “Особливості проведення уроків у малочисельній школі” керує курсовими та магістерськими роботами. 

Створила і керує студентським науковим гуртком « Ми і природа”.У межах роботи гуртка студенти готують проєкти і проводять наукові дослідження. Результатами наукової роботи зі студентами є участь членів гуртка у наукових конференціях, науково-методичних семінарах.