Література для дітей та юнацтва й ІТ-технології в сучасній мовно-літературній освіті

  1. Назва науково-дослідної роботи, номер державної реєстрації: «Література для дітей та юнацтва й ІТ-технології в сучасній мовно-літературній освіті»(державний реєстраційний номер 0123U103692)
  2. Категорія роботи: фундаментальна.
  3. Керівник науково-дослідної роботи – Качак Тетяна Богданівна, доктор філологічних наук, професор.
  4. Термін виконання роботи: 2023 – 2028 рр.

Актуальність теми. Література для дітей та юнацтва – художньо-естетичний і соціокультурний феномен, який в українському науковому дискурсі набуває особливої популярності як об’єкт філологічного та міждисциплінарного дослідження. Це зміст літературної освіти школярів, майбутніх учителів початкової школи й учителів-філологів. З огляду на це, актуальним є комплексне, міждисциплінарне дослідження літератури для дітей та юнацтва, яке дасть можливість заакцентувати на нових тенденціях її розвитку; зауважити особливості  сучасних, створених в умовах війни художніх текстів та дитячих книг й дослідити їх функціональний потенціал.

Іншим компонентом теми є аналіз інформаційних технологій як дієвих інструментів реалізації змісту й методики мовно-літературної освіти у закладах різного рівня.

Можливості прикладного використання та очікувані результати: аналіз українського та зарубіжного досвіду й формування власної науково-дослідної парадигми, спрямованої на дослідження літератури для дітей та юнацтва, ефективних цифрових інструментів мовно-літературної освіти школярів і студентів; підготовка серії публікацій та організація презентаційних і дискусійних майданчиків, присвячених міждисциплінарним студіям сучасної дитячої літератури та проблемам використання ІТ у процесі її вивчення; розробка методичних моделей опрацювання художніх текстів з активним використанням медіаконтенту та можливостей цифрових платформ, сервісів і програм.

Висновки, отримані в результаті комплексного дослідження, сприятимуть удосконаленню існуючих і формуванню нових уявлень про літературу для дітей та юнацтва як предмет філологічних і міждисциплінарних студій, зміст літературної освіти, засіб впливу на формування світоглядних і ціннісних орієнтирів школярів і студентів. Здійснений аналіз увиразнить розуміння методичного потенціалу використання цифрових інструментів у мовно-літературній освіті.

Матеріали й розробки, запропоновані у межах реалізації наукової теми, прислужаться при написанні наукових і навчальних праць, підготовці академічних видань творів сучасної літератури, укладанні хрестоматій, формуванні змісту літературної освіти, розробці навчальних програм для початкової, середньої та старшої школи, викладання курсів «Дитяча література», «Літературна освіта», «Цифрові інструменти літературної освіти», «Методика викладання літературного читання», «Методика викладання української мови», «Методика викладання іноземної мови», «Англійська література для дітей» для майбутніх педагогів та ін.