Професорка кафедри початкової освіти і освітніх інновацій Олена Будник і доцентка кафедри світової літератури і порівняльного літературознавства Тамара Ткачук успішно завершили роботу у міжнародному науковому проєкті під назвою «Вплив воєнних дій на освіту та виховання учнів українського походження, які навчаються в Польщі та Україні» у рамках інтервенційних грантів NAWA (Національна агенція академічних обмінів), який був реалізований на базі Академії Бяльської імені Івана Павла ІІ (Польща) (25 вересня 2023–24 вересня 2024). Проєкт був спрямований на вивчення впливу війни на поведінку та навчання українських учнів, котрі переселилися у західні області країни, як і тих, котрі змушені адаптуватися до освітнього середовища у школах Польщі. Команда польських науковців – доктор Станіслава Назарук, доктор хабілітований Маржена Рушковська, доктор Барбара Соколовська і доктор Ізабела Домбровська – разом з українськими науковицями упродовж року проводили дослідження в українських і польських школах, де навчаються вимушено переміщені діти з травмами війни. На основі проведеного опитування менеджерів освіти та учителів вивчено труднощі та виклики, з якими вони стикаються в кризових умовах, розроблено рекомендації для надання психолого-педагогічного супроводу дітям війни, запропоновано модель навчально-виховної роботи з ними.
Під час реалізації проєкту відбулися робочі візити наших викладачок до Академії Бяльської, а польські вчені відвідали Прикарпатський національний університет з метою обговорення результатів спільної діяльності та окреслення подальших наукових напрацювань. За результатами роботи в проєкті підготовлено спільні наукові статті, які опубліковані у найбільш рейтингових виданнях, що індексуються в Scopus / Web of Science; здійснено обмін досвідом навчання й викладання в Україні і Польщі у цей складний для обох країн час. Окрім того, підписано угоду про міжнародну співпрацю та академічну мобільність між цими закладами вищої освіти для продовження спільних досліджень.
Довідково:
Метою програми інтервенційних грантів NAWA є підтримка міжнародної співпраці дослідницьких груп або міжнародної мобільності науковців, що здійснюється у відповідь на раптові, важливі, непередбачувані соціальні, цивілізаційні та природні явища, які мають глобальні або регіонально значущі наслідки. Реалізація проєктів в рамках програми дозволяє дослідникам зібрати дані, отримати нові знання, дослідити наслідки та значення екстремальних подій чи явищ, відразу після їх виникнення.
Ознайомитися із деякими публікаціями, які розроблені в рамках цього проєкту, можна за посиланнями:
Nazaruk, S., Budnyk, O., Ruszkowska, M., Dąbrowska, I., Sokołowska, B., Tkachuk, T. (2024). Opening Polish Schools to Ukrainian Refugee Children and Providing Them with Spiritual Support: Survey Results. Religions, 15, 651. https://doi.org/10.3390/rel15060651.
Nazaruk, S., Ruszkowska, M., Budnyk, O., Dąbrowska, I., & Sokołowska, B. (2024). Experiences of the Polish teachers of primary schools in working with war refugee students from Ukraine – selected problems, limitations and implications for pedagogical practice. Education 3-13 (Publisher: Taylor & Francis), 1–14. https://doi.org/10.1080/03004279.2024.2336968
Nazaruk, S. K., Budnyk, O., Ruszkowska, M., Tkachuk, T., Sokołowska, B., Dąbrowska, I. (2024). Challenges in the school management systems during the war. Polish-ukrainian research. Journal of Modern Science, 58(4), 179-200. https://doi.org/10.13166/jms/192197