ВИКЛАДАЧІ КАФЕДРИ ВЗЯЛИ УЧАСТЬ У ПІДГОТОВЦІ ЗАРУБІЖНОЇ МОНОГРАФІЇ

   Завідувач  кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського (Карпатського) національного університету імені Василя Стефаника Руслана Романишин та професори кафедри Галина Русин і Марія Оліяр взяли участь у підготовці монографії «Актуальні соціальні проблеми України та Польщі. Сучасні тенденції в соціальній роботі та педагогічній практиці».  Наукові редактори: Г. Бейгер, О. Лісовець, С. Борисюк. Хелм: Державна академія прикладних наук у Хелмі; Хелмське наукове товариство, 2025. 292 с. Видання є продовженням серії колективних монографій «Актуальні соціальні проблеми України та Польщі» в рамках міжнародного наукового співробітництва Ніжинського державного університету імені М. Гоголя та Прикарпатського  (Карпатського) національного університету імені Василя Стефаника  з Державною академією прикладних наук у Хелмі.

   У монографії розглядаються питання потреб цивільного населення у сфері соціальної роботи в умовах повномасштабного російського вторгнення в Україну та тенденцій у соціальній роботі. Сучасною соціальною проблемою в Європі є російсько-українська війна, яка викликала занепокоєння в усіх країнах Європейського Союзу та призвела до підвищеного інтересу не лише щодо допомоги Україні, але й щодо забезпечення безпеки своїх громадян. Ця ситуація вплинула на зміни в обсязі соціальних потреб цивільного населення України та ветеранів війни, що ставить новий виклик для соціальної допомоги та соціальної роботи. Діти і молодь, які стали жертвами терору, позбавлені своїх прав, національної ідентичності, депортовані та змушені виконувати важку роботу в таборах у росії і білорусі, потребують особливого захисту.

  Важливим аспектом монографічного дослідження є дитина та її проблеми в сучасних реаліях в Україні та Польщі, а також інновації в системі освіти, що слугують благополуччю дитини і її цілісному розвитку. У цьому аспекті українські автори приділили увагу проблемі виховання особистості на засадах родинної етнопедагогіки (автори Галина Русин, Марія Оліяр, Руслана Романишин), а також проблемі підготовки майбутніх педагогів до інноваційної освітньої діяльності (автори Марія Оліяр та Галина Русин).

   Як зазначають у передмові наукові редактори видання Г. Бейгер, О. Лісовець та С. Борисюк, темпи змін, що відбуваються в сучасному світі, вимагають швидкого реагування на потреби, особливо тих людей, які не можуть зорієнтуватися в сучасній швидкозмінюваній реальності, а також дітей, які через свою незрілість потребують догляду та підтримки дорослих. Це серйозний виклик як для систем соціального забезпечення в обох країнах, так і для систем освіти, а також важлива сфера досліджень у різних педагогічних напрямах.

  Монографія наблизить читачів до актуальних соціальних проблем, представлених з точки зору воєнних дій, що відбуваються в Україні, в ситуації постійної загрози життю та здоров’ю населення і пошуку практичних рішень, запропонованих в обох країнах педагогікою, які слугують людині та її цілісному розвитку.