У межах Міжнародного дня протидії булінгу, з метою профілактики та зниження рівня агресивності в освітньому середовищі, на Педагогічному факультеті Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, відбувся онлайн-вебінар «Булінг в освітньому середовищі: механізми реагування та профілактики». Ініціаторами проведення заходу були Навчально-науковий центр «Педагогіки та психології вищої освіти» Педагогічного факультету – директорка докторка філософ. наук, професорка , професорка кафедри початкової освіти Качмар О.В. та Творча навчально-наукова лабораторія «Гірська школа Українських Карпат» – завідувачка докторка педагог. наук, професорка , професорка кафедри початкової освіти Червінська І.Б.
Розпочав вебінар вітальним словом доктор фізико-математичних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника С.В. Шарин, який наголосив , що булінг – це насильство, тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого середовища. Першими , хто має стояти на сторожі – це вчителі та батьки, які повинні убезпечити можливість заподіянню шкоди психічному або фізичному здоров’ю учасників освітнього процесу.
Велика кількість учасників вебінару (понад 120 осіб) з м. Івано-Франківська, м. Чернівців, м. Сум, м. Дрогобича, м. Гданська (Республіка Польща) – засвідчила про актуальність та потребу у вирішенні проблеми цькування серед молодого покоління. Робота вебінару проходила на 4 секціях, в яких висвітлювались питання булінгу та практичні рекомендації щодо його подолання.
Доповідачі розкривали різні вектори прояву булінгу та його види: соціальний, вербальний, фізичний, расовий, кібербулінг, хепіслепінг, флеймінг, тролінг, фішерінг, кібергрумінг, мобінг тощо.
Олександра КАЧМАР, у виступі на тему «Булінг мовою кіно», на прикладах документальних та художніх стрічок , розказала про кіно як соціальний інститут впливу на підсвідомість людини, про агресію з телеекрану , природу небезпечних інтернет-розваг і наголосила про потребу в батьківській увазі до дітей, спільному дозвіллі. Школярам потрібні не заборони, а цифрова компетентність, вміння орієнтуватись на безпечний контент.
Інна ЧЕРВІНСЬКА, наголосила, що безпечне і здорове освітнє середовище є сукупністю умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог законодавства щодо кібербезпеки. Створення сприятливої атмосфери у шкільному середовищі також є важливим фактором у протидії кібер-насильству. За великим рахунком, це напряму залежить від дій соціального педагога, шкільного психолога, вчителів школи.
Докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри початкової освіти, директорка Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Олена БУДНИК ознайомила із сучасними видами кібербулінгу, як новітньої форми агресії з використанням цифровізації , інформаційно-комунікаційних засобів: електронної пошти, соціальних мереж, Gpt -чату .
Колективний творчий проєкт-презенацію «Stop Bulling”, практичний воркшоп – авторами і учасниками якого були студенти і магістранти спеціальності «Початкова освіта» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Оксана Блискун, Галина Мороз, Маряна Стрілецька, Ірина Семків , Ірина Томин, Олеся Петраш, Алла Кохана, Марія Юращук – Коломийський Навч. Наук. Інст. ПНУ, та студентка 5 курсу Чернівецького національного університету імені Ю.Федьковича Н. Токарь з виступом «Здоровий конфлікт чи булінг» та практичними вправами запропонували різноманітні форми роботи для профілактики та боротьби з цькуванням у молодшому шкільному віці: «Аркуш паперу», «Погана ручка», «Storytelling значення і вартість доброго слова», арт-вправи «Права та обов’язки», гра «Передача почуттів», вправа «Міф чи реальність», історія «Два яблука або чому не можна ображати інших» , аналізували повчальні ситуації з казок. Всі ці види роботи студенти застосовували на практиці і бачили дієвий результат.
6-и годинний марафон роботи довів, що від того, в якій атмосфері перебувають діти, залежить їхній настрій, їхнє здоров’я, їхнє бажання вчитися, приходити до закладу освіти. Безпечна, доброзичлива атмосфера, заснована на довірі і повазі є найкращою основою, щоб запобігти булінгу (цькуванню) в закладі освіти. Щоб такі прояви траплялися якомога рідше і не переростали в системне явище, кожен заклад освіти має розробити комплекс заходів для протидії булінгу (цькуванню). Просвітницький підхід, просвітницька робота – це інформування, пояснення, формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Шляхом залучення до просвітницької діяльності громадських організацій, працівників органів ювенальної превенції, шкільних офіцерів поліції таку роботу можна зробити більш різноманітною і цікавою для дітей. В результаті просвітницької роботи всі учасники освітнього процесу мають знати про свої права, обов’язки, відповідальність за булінг (цькування), а також про те, як реагувати на випадки булінгу (цькування).