Оліяр Марія Петрівна

доктор педагогічних наук, професор,

професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій

http://orcid.org/0000-0002-1592-1780

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57216856097&origin=recordPage

https://www.webofscience.com/wos/author/record/HKE-1493-2023

https://scholar.google.com.ua/citations?user=4BISCUQAAAAJ&hl=uk

https://www.researchgate.net/profile/Mariya_Oliyar/publications?sorting=recentlyAdded&editMode=1

e-mail: mariya.oliyar@pnu.edu.ua

 

Персональна інформаціяОсновні публікаціїДіяльністьКонтакти

Оліяр Марія Петрівна у 1979 р. з відзнакою закінчила філологічний факультет Івано-Франківського державного педагогічного інституту імені Василя Стефаника. Працювала вихователем у  дитячому садку № 1 м. Івано-Франківська, вчителем  Івано-Франківської СШ № 1, а з 1988 р. розпочала викладацьку діяльність в університеті.

У 1993 р. захистила кандидатську дисертацію на тему «Навчально-пізнавальна культура молодших школярів» (на матеріалі української мови) за спеціальністю 13.00.02 – методика викладання (українська мова). У 1994 р. присвоєно вчене звання доцента.

У 2016 р. захистила докторську дисертацію на тему «Теоретико-методичні засади формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкових класів» за спеціальностями 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова), 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. У 2020 р. присвоєно звання професора.

З 2017 р. по 2022 р. М. П. Оліяр очолювала кафедру педагогіки початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.  Вона має великий практичний досвід у галузі професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи, у розробці навчальних планів та освітньо-професійних програм із галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 013 Початкова освіта.

В авторському доробку М. П. Оліяр більше 200 наукових праць з проблем формування особистості молодшого школяра та професійної  підготовки майбутніх педагогів, опублікованих у фахових вітчизняних та зарубіжних виданнях. Вона є керівником науково-дослідної теми «Розвиток особистості молодшого школяра в умовах гірського середовища» (державний реєстраційний номер 0113 U 005200) міжнародного проекту «Гірська школа. Стан. Проблеми. Перспективи розвитку», членом редколегії  наукових фахових видань «Гірська школа Українських Карпат», «Освітні обрії», науковим редактором серії колективних монографій та науково-методичних посібників з актуальних проблем початкової освіти і професійного становлення вчителя.

За активну діяльність у підготовці педагогічних кадрів для навчальних закладів України неодноразово нагороджувалася грамотами ректорату Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Департаменту освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту Івано-Франківської ОДА, а також подякою голови Івано-Франківської обласної ради.

Статті у виданнях, які входять до наукометричних баз даних:

  1. Bilavych H., Kondur O., Bahriy M., Oliyar M., Savchuk B., Fedchyshyn N., Humenuk I., Pantiuk M., Petrenko O. Reading as a Cultural Practice of Modern Students. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol. 9, № 8. P. 131–144. URL: http://ijaep.com/Journal/vol.9.8.pdf
  2. Bilavych H., Fedchyshyn N., Pantyuk T., Oliyar M., Vlasii O., Savchuk В., Bilavych І., Humeniuk І. Creating Ecological Language Space for the Youngest Computer Users. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2020. Vol. 9, № 4. P. 90–99. URL: http://ijaep.com/Journal/vol.9.4.pdf
  3. Maryna Netreba, Valentyna Bilyk, Mariia Oliiar, Khrystyna Martsikhiv, Lesia Stoliarchuk. Educational Issues in the Development of Postmodernism: a Retrospective Review and Current Trends. Postmodern Openings. 2020. Vol. 11, Issue 2, Supl.1. P. 288–300. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/2750/2495
  4. Mykola Pichkur, Mariia Oliiar, Iryna Rozman, Oksana Petrenko, Irina Demchenko, Liliya Ryabovol. Explenation of Paradigm Methodology of Specialists in Higher Education System. Vocational Training Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2020. Vol. 12, № 1, Supl.1.  P. 267–292. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2228/pdf
  5. Mariia Oliiar, Larysa Slyvka, Roman Tyagur. Monitoring of training of future teachers of health care activities in school. Journal of Physical Education and Sport. 2020. Vol. 20 (2), Art. 117. Р. 822–828. URL: https://efsupit.ro/images/stories/martie2020/Art%20117.pdf
  6. Mariia Oliiar, Marianna Havryliuk, Tetiana Antonenko, Yulia Lopatenko, Iryna Tymofieieva. Improving Educational Policy in the Context of Improving the Organizational Structure of Physical Education Lessons in Schools. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala.  2020. Vol. 12, № 3. P. 329–340. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2992/2554
  7. Mariia Oliiar, Nataliia Blahun, Halyna Bilavych, Nataliia Bakhmat, Tetyana Pantyuk. The Technology оf  Development оf Communicative Culture оf Elementary School Teachers. Pedagogy. 2022. Vol. 94,  № 5.  P. 597–610. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1060248

Статті, включені до переліку фахових видань України:

  1. Ольга Горецька, Марія Оліяр.  Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Гірська школа Український Карпат. 2020. № 23. C. 101–105. URL: https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/4805/5260
  2. Yuriy Moskalenko, Mariia Oliiar. Development of emotional intelligence of future primary school teachers. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 24. С. 89–94. URL: https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/5284/5657
  3. Mariia Oliiar, Kateryna Fomin. Implementation of Transdisciplinary Approach in the Process of Formation of Future Primary School Teachers’ Communicative-Strategic Competence.  Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2021. Vol. 8, № 1.  P. 182–192. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/jpnu/article/view/4982/5461
  4. Марія Оліяр. Методика навчання мови на основі тексту: сучасні підходи.  Освітні обрії.  2021. Т. 52, № 1. С. 69–73. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/5342/5703
  5. Білавич Г., Оліяр М., Піддубрівна І. Розвиток національно-мовної особистості учня початкової  школи у вимірі новітнього етапу розбудови української освіти. Молодь і ринок. 2021. № 10 (196). С. 41–46. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/248346/245686
  6. Марія Оліяр. Інноваційність у вищій педагогічній освіті: реальність та перспективи. Гірська школа Українських Карпат. 2021. № 25. С. 88–92.  URL: https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/5808/6078 
  7. Марія Оліяр, Катерина Фомін. Змішане навчання як засіб формування  професіоналізму майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2022. № 26. С. 90–94.  URL: https://scijournals.pnu.edu.ua/index.php/msuc/article/view/6596/6845
  8. Марія Оліяр. Розвиток критичного мислення молодших школярів у процесі вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі. Освітні обрії.   2022. Т. 54, № 1. С. 114–118.  URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/6299/6627
  9. Оліяр Марія. Ціннісні якості вчителя як основа формування аксіологічної компетентності молодших школярів.  Імідж сучасного педагога. 2022. № 3 (204). С. 43–47. URL: http://isp.poippo.pl.ua/issue/view/15554/8586
  10. Марія Оліяр, Катерина Фомін. Комунікативна компетентність як засіб соціальної адаптації студентів в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Освітні обрії.   2022. Т. 54, № 2. С. 17-22. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/6660/6901
  11. Марія Оліяр.  Актуальні проблеми модернізації початкової освіти  в Україні. Освітні обрії. 2023. № 1(56). С. 73-77.  URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7084/7323
  12. Марія Оліяр, Лариса Наконечна.  Розвиток soft skills майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки.  Освітні обрії. 2023. № 2(57). С. 121-133. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7599/7821
  13. Марія Оліяр, Лілія Копчак, Олег Довгий. Шляхи організації інноваційного виховного середовища в нуш. Гірська школа Українських Карпат. 2024. № 30. С. 91-95. 

Монографії / розділи монографій:

  1. Оліяр М.П. Якість освіти і якість підготовки вчителя. Нова українська школа в гірському регіоні України: теорія, практика, досвід: монографія / за наук. ред Оліяр М.П.;  ДВНЗ «ПНУ ім. В. Стефаника». Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2020.  С. 6-16.
  2. Оліяр М.П. Взаємодія педагогів у вихованні дітей з особливими освітніми потребами в системі дошкільної та початкової освіти. Наступність у реформуванні системи освіти в гірському регіоні України [колективна монографія] / за наук. ред. Оліяр М.П.; ДВНЗ «ПНУ ім. В. Стефаника». Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2021. С.  61-70. 
  3. Марія Оліяр. Уміння вчитися як ключова компетентність особистості в інформаційному суспільстві. SCIENTIA. NR 14/1. Chełm, 2020. S. 13-23. URL: https://panschelm.edu.pl/wp-content/uploads/2023/01/Scientia_14_1.pdf
  4. Mariia Oliiar. Formation of Future Teachers’ Communicative Competence in the Process of Educational and Research Activities.  Current problems of harmonization of personality development in the modern educational space: колективна монографія. Opole. 2021.Pp. 207-218. URL: https://www.wszia.opole.pl/wp-content/uploads/2024/06/CURRENT-PROBLEMS-OF-HARMONIZATION-OF-PERSONALITY-DEVELOPMENT-IN-THE-M
  5. Марія Оліяр.   Шляхи реалізації студентоцентрованого підходу в професійній підготовці майбутніх педагогів. Інноваційні практики освітньої діяльності для особистісного і професійного розвитку фахівців на початку ХХI століття: монографія / Н.М.Авшенюк, Г.В.Товканець та колектив авторів. За заг. ред. Н.М.Авшенюк, Г.В.Товканець. Ужгород: РІК-У, 2023. С. 141-166.

Наукові інтереси:

формування комунікативної компетентності молодших школярів; формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкових класів; підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування комунікативної компетентності молодших школярів; розвиток культури навчальної праці у молодших школярів та студентів; методика навчання молодших школярів української мови;  методика навчання української мови в закладах вищої освіти.

Участь у міжнародних наукових проєктах: 

  1. Швейцарсько-український проєкт DOCCU «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» за темою «Формування громадянських компетентностей у майбутніх учителів початкової школи» (свідоцтво № 22052018-32 від 22.05.2018 р.).
  2. Міжнародний проєкт «Гірська школа. Стан. Проблеми. Перспективи розвитку» (2006 – 2024 р.р.)

Підвищення кваліфікації, стажування: 

  1. Стажування (комплексне підвищення кваліфікації) у формі неформальної освіти у рамках Швейцарсько-українського освітнього проєкту DOCCU «Розвиток громадянських компетентносте й в Україні» за темою «Формування громадянських компетентностей у майбутніх учителів початкової школи» обсягом 150 годин (5 кредитів ECTS), яке відбулося з 12.03.2018 р. по 22.05.2018 р. (свідоцтво № 22052018-32 від 22.05.2018 р.).
  2. Міжнародне стажування з 21 листопада 2018 року до 21 грудня 2018 року у Вищій державній професійній школі у Хелмі (Республіка Польща) на тему «Нові стратегії професійно-педагогічної освіти в аспекті євроінтеграції»  обсягом (6,0 кредитів – 180  год).
  3. Планове стажування з 30 січня по 12 березня 2023 р. в Мукачівському державному університеті.
  4. Підвищення кваліфікації в рамках неформальної та інформальної освіти: участь у вебінарах, навчальних онлайн курсах, науково-практичних семінарах, тренінгах на платформах ED-ERA-OSVITORIA, COURSERA, PROMETHEUS та інших.

Навчальна діяльність:  викладання навчальних дисциплін «Основи педагогіки», «Дидактика», «Теорія та методика виховання», «Педагогічна майстерність» , «Організація педагогічного процесу в початковій школі», «Педагогічний менеджмент», «Основи комунікативної діяльності майбутніх учителів початкових класів», «Комунікативна педагогіка», «Професійно-педагогічна комунікація», «Актуальні проблеми модернізації початкової освіти».

Громадська і організаційна діяльність:

  1. Член вченої та науково-методичної ради педагогічного факультету (2016-2022 рр.)
  2. Гарант освітньо-професійної програми Середня освіта (Українська мова і література) другого (магістерського) рівня. 
  3. Член спеціалізованої вченої ради для захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора наук за спеціальністю 13.00.04 –  теорія і методика професійної освіти, 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки в Державному вищому навчальному закладі «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» (2019-2021 рр.).
  4. Голова разової спеціалізованої ради ДФ 20.051.009 з правом прийняття до розгляду та проведення захисту дисертації Бей Ірини Юріївни на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 – Освіта/Педагогіка 015 – Професійна освіта (за спеціалізаціями). 29.12.2020 р.
  5. Голова разової спеціалізованої ради ДФ 20.051.037 з правом прийняття до розгляду та проведення захисту дисертації Кудярської Тетяни Романівни на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями).  17.12.2021 р.
  6. Головний редактор  наукового фахового видання з педагогічних наук «Гірська школа Українських Карпат» (2017-18 рр.)
  7. Керівник студентської наукової проблемної групи «Проблема формування комунікативної компетентності молодших школярів».
  8. Організатор та співорганізатор більш ніж 20 проведених  всеукраїнських та міжнародних  конференцій,  науково-методичних семінарів, круглих столів (2016-2024 рр.).
  9. Голова та член екзаменаційних комісій ОР «бакалавр», «магістр» (спеціальність 013 Початкова освіта) Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (2016-2024 рр.).
  10. Організатор і учасник багатьох заходів профорієнтаційного спрямування  («Розколяда на Педагогічному», онлайн зустрічі з випускниками шкіл Івано-Франкіська та області, залучення випускників шкіл і вчителів до участі в наукових конференціях Прикарпатського університету, творчих конкурсах та інше).
  11. Участь у більш ніж 20  всеукраїнських і міжнародних конференцій в ролі учасника, доповідача, в т.ч. з публікацією тез виступів.
  12. Участь у роботі приймальної комісії Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (2024 р.)
  13. Активна участь в організації та проведенні акредитації освітньо-професійної програми Початкова освіта першого (бакалаврського) рівня (2020).
  14. Участь в організації і провадженні міжнародної діяльності кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, зокрема тісні звязки з університетами в Хелмі і Кросно (Республіка Польща).